3 DAGAR KVAR – en mellandag

In English below.

Idag är en mellandag. Sviterna av gårdagen och anfallen dagen innan är kvar, det är så det brukar vara. Men det är också nån form av dag för olika tillfälliga avslut – sista dagen på jobbet, sista dagen med skolassistenten, sista gräsklippningen (var det tänkt – men det regnade) innan vi åker.

Det är också lite skönt, för dessa avslut innebär att nästa steg blir en inledning – och att min lillebror kanske får klippa gräset istället!

Imorgon ska vi covid-testas och få reseintyg med godkända stämplar. Egentligen hade vi bokat testet idag, precis inom gränsen för de maximalt 72 h som får passera mellan testtillfälle och avresa. Men personalen på den mottagningen blev akut sjuka och hänvisade oss till Halmstad alternativt Jönköping. Så vi fick hitta en annan utförare och skjuta fram provtagningen.

Även om Edith, jag och mamma hade konstaterad covid under julhelgen, så känns det nervöst. Proven måste vara negativa. Risken finns också att vi inte får svaren förrän vi är halvvägs till flygplatsen. Helst ska vi ha dem utskrivna till gränskontrollerna, men det blir nog knöligt i bilen mitt i natten.

Vi övervägde först att bo en natt på hotell på Landvetter. Men kom fram till att det nog inte ger så mycket om man ska plocka ihop packning, checka ut och förflytta sig till incheckningen kl 03 på natten/morgonen. Då behöver barnen väckas kl 02. Så vi har kommit fram till att det är bättre att låta barnen somna och sova i bilen till flygplatsen.

Normalt gillar jag inte överraskningar eller att vara oförberedd, det gör jag inte nu heller. För mig kan egentligen en charterresa med all inclusive till Kreta kännas väl äventyrlig 😊. Men det är väl bara att gilla läget och hålla tummarna. Vi vet avreseort och destination, men det här är en annan sorts resa och vi får se var den för oss.

Packandet bara skjuts upp, men nu är i alla fall den sista väskan också öppnad för vädring.

/Ediths pappa Carl

In English

3 DAYS LEFT – a day after a bad day

Today is a day after a bad day. The “hangover” from yesterday and the seizures from the day before that, is heavy. That’s how it usually works. But it is also some kind of day for temporary closures – the last day at work, the last day with the school assistant, the last lawn mowing (it was intended – but it rained) before we leave.

It’s also nice, because these closures mean the next step will be a start – and that my little brother may have to mow the lawn instead of me!

Tomorrow we will be tested for Covid and hopefully get approved travel certificates. Actually, we had a scheduled test today, just within the limit of the maximum 72 hours that may pass between the test occasion and departure. But the staff at that clinic became acutely ill. So we had to find another clinic and postpone the test one day.

Even though Edith, me and her mother had Covid during Christmas, it feels nervous. The test results have to be negative. There is also a risk that we will not get the test results until we are halfway to the airport. Preferably we should have them printed for the border control.

Normally I don´t like surprises or being unprepared. I don´t do that now either. For me, an all-inclusive trip to the Mediterranean can feel adventurous 😊. But I guess I just have to buckle up and keep my fingers crossed. We know the place of departure and destination, but this is a different kind of journey and we will see where it brings us.

We still have not started packing our luggage…

More information about Edith´s journey

/Edith´s father Carl

https://gofund.me/3aca73e5

#firesfighteredith

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: